Ben je al helemaal klaar voor de shoot?
Of misschien weet je eigenlijk niet precies waar je moet beginnen? In beide gevallen is het een aanrader om hieronder snel te checken of er nog belangrijke tips voor je zijn die je gaan helpen bij de shoot. We hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet. Let’s go! Alles voor het resultaat, toch? Nou, toch bijna alles dan.
Doel
Waarom laat je foto’s maken?
Je hebt een super-gaaf bedrijf maar op de een of andere manier een zakelijke fotoshoot altijd uitgesteld. Ga ervoor! Laat jezelf zien op een frisse- en krachtige manier die past bij jou en je bedrijf.
- Bepaal wie je wilt bereiken
- Bepaal wat je wilt bereiken met de foto’s
- Stel je doelen vast en schrijf deze op
- Noteer foto-ideeën
Hoe ga je de foto’s gebruiken?
Er zijn verschillende manieren om je beelden te gebruiken. Zo heb je een profielfoto voor LinkedIn, website en Social Media. Een zakelijk portret of beeldbank is mooi voor je website maar deze zou je ook prima in een instagram feed kunnen gebruiken. We gaan dus meteen ook goed rekening houden met afmetingen en positie van het onderwerp
- Bekijk waar de foto’s op de website gaan komen
- Noteer de verhoudingen staand/liggend/vierkant
- Noteer voor banner-foto’s waar straks tekst gaat komen
- Foto’s specifiek voor bepaalde Social media?
- Check het formaat van print en drukwerk
- Vraag de fotograaf om licentie- en gebruik van de foto’s
Toepassing
Stijl
De uitstraling van de foto’s
De sfeer en uitstraling van de foto’s is heel belangrijk. Het beeld bij een bedrijf moet echt kloppen. Een tandarts heeft waarschijnlijk heel andere foto’s nodig dan een advocaat of een coach. Bij uitstraling kan je denken aan bewust kleurgebruik, energie of rust, modern of juist vintage look, maar ook aan zakelijk, open, gesloten, vrolijk, sociaal, serieus of heel benaderbaar. Stem de stijl met de fotograaf af.
- Verzamel stijl-voorbeelden
- Maak een moodboard
- Stuur je ideeën naar de fotograaf
- Vraag de fotograaf om feedback
- Welke nabewerking zoek je?
Kleding en Make-up
Zorg dat je jezelf laat portretteren zoals je bent en hoe je je voelt. En zorg dat je kleding draagt waar je je lekker in voelt. Kleding die rustig oogt geeft een mooi resultaat op de foto’s voor je website of andere social media. Je kan ook gebruik maken van een detail kleur. Make up gebruik je op de manier zoals je gewend bent.
- Kies kleding die bij jou of je bedrijf past
- Ben voorzichtig met drukke prints
- Kies ook voor een kleur accent die bij je website past
- Make-up is prima, maar geen highlighter
Verzorging
Locatie
Een shoot buiten de studio
Wil je graag een cleane en strakke profielfoto’s of website voor je bedrijf kies dan voor een fotoshoot in de studio. Daardoor wordt je niet afgeleid door een onrustige achtergrond. Foto’s voor zakelijke fotografie worden echter meestal gemaakt op locatie. Waar moet we dan zoal rekening mee houden?
- Zorg voor een opgeruimde omgeving
- Verwijder tijdelijk onnodige spullen
- Bedenk hoe en waar je foto’s wilt laten maken
- Licht collega’s en medewerkers in over de shoot
- Stem af met de fotograaf
- De fotograaf zorgt voor een quit claim, vraag hiernaar
Uhm, Genieten van een shoot?
Oh, goed zeg! De knoop is doorgehakt dus we gaan ervoor. Ben je wat gespannen voor de shoot? Dit is normaal, maar echt niet nodig. We hebben alles goed voorbereid en zorgen dat het een leuke shoot wordt. We weten immers al wat we nodig hebben en hoe we het gaan aanpakken. Voor de zekerheid loop je natuurlijk nog even de belangrijkste punten van de checklist langs.
- Check de checklist
- We zijn op de hoogte van doel, toepassing en je ideeën
- Kleding is afgestemd op het doel en toepassing
- De locatie is bevestigd en op netjes op orde
- Collega’s zijn op de hoogte van de shoot
- Kleding is afgestemd
- Relax!