Wat is zakelijke fotografie?
Zakelijke fotografie of bedrijfsfotografie is een soort fotografie waarbij je zorgt dat een bedrijf of medewerkers goed in beeld gebracht zijn en dit op een frisse maar ook krachtige manier. Hierbij kan je denken aan profielfoto’s, werkprocessen, evenementen maar ook foto’s voor social media kanalen.
Bepaal wie je wilt bereiken
Wanneer je een eigen bedrijf begint of wanneer je al een aantal jaar een eigen bedrijf hebt is het goed om te kijken of jouw doelgroep aangesproken wordt door je website. Wanneer je een coach bent en je begeleidt jongeren in de leeftijd van 16 – 20 jaar, zorg dan dat er ook foto’s op je website staan die jongeren aanspreken of dat andere instanties die ook met jongeren werken aangetrokken worden. Zodat zij met jou een samenwerking willen aangaan.
Bepaal wat je wilt bereiken met de foto’s
Wat wil je bereiken met foto’s op je website of social media? Je wil iemand die interesse heeft in je bedrijf een inzicht geven in de manier waarop jij zelf werkt. Ook is de sfeer die je website oproept van groot belang. Wanneer jezelf heel sociaal en zachtaardig overkomt wil je geen website hebben die afstandelijk en te zakelijk eruit ziet. Let ook op wat voor type klant bij jouw bedrijf past, hier kan je ook op inspelen. Ook wanneer je een website hebt met een bepaalde kleurstelling of een basiskleur die voor je bedrijf heel belangrijk is. Je kan met een basiskleur ervoor zorgen dat deze terugkomt in je zakelijke portretten. Door op deze manier te werken krijg je heel veel rust op je website. Dit geldt ook voor als je profielfoto’s van medewerkers wilt laten maken voor je bedrijfspagina. Door gebruik te maken van bedrijfskleding die gelijk is of dezelfde tint bovenkleding te kiezen worden profielfoto’s identiek en ziet het er krachtig uit.
Kijk goed naar de kleuren die bij je bedrijf passen!
Als je goed nadenkt zijn er heel wat bedrijven die gebruik maken van een basiskleur. Dit is een kleur die voor een bedrijf heel erg belangrijk en zeer herkenbaar is. Want er zijn zoveel verschillende kleuren. Als je denkt aan Coca Cola dan denk je aan rood. Wanneer je denkt KPN dan denk je groen en blauw. En ja als je denkt aan Frisse Blick dan denk je …
Stel je doelen vast en schrijf deze op
Je doelen op papier zetten is erg belangrijk, als jij het weet dan kan je samen met een fotograaf aan de slag en dan zal hij / zij het vertalen naar beelden die passend zijn voor je bedrijf en hoe jij jezelf wilt laten zien. Misschien zet jij jezelf niet zo graag op de voorgrond. Wanneer je goede reacties krijgt van klanten dan wil je dat andere klanten ook gunnen. Laat jezelf zien, wat kan je voor een ander bedrijf betekenen, op welke manier doe jij dit? Misschien is dat wel op een heel unieke manier. Als je hier je gedachten over laat gaan kan je doelen duidelijk krijgen.
Noteer foto – ideeën
Wanneer je uit het vorige punt je doelen duidelijk hebt ga je kijken wat voor soort foto’s of beelden hiervoor nodig zijn. Hierbij kan je denken aan welke sfeer belangrijk is. Zijn er kleurrijke en lichte foto’s nodig of juist zwart wit portretten om dat je website ook een sjieke of donkere sfeer heeft. En welke fotolocatie of omgeving hierbij past. Heel veel ondernemers maken ook gebruik van stockfotografie om ook wat sfeerfoto’s of detailfoto’s bij een blog te kunnen plaatsen, je zou ook kunnen kijken om dit samen met een fotograaf te doen. Het voordeel hiervan is dat je dan beschikt over uniek beeldmateriaal die je op elk gewenst moment kunt gebruiken in bijvoorbeeld een blog. Als je weet wat voor soort foto’s je het hele jaar door zou willen gebruiken is dat ook een mogelijkheid. Dan verzorgt de fotograaf jouw beeldbank voor een heel jaar.
Ook is het handig om via Pinterest te kijken en te weten te komen wat voor soorten foto’s je aanspreekt. Wil je alleen profielfoto’s op je website of wil je ook laten zien dat je als ondernemer het gezellig vindt om te shoppen of op een terrasje zitten. Dan heb je een combinatie van twee soorten foto’s die goed werken om te laten zien wie je bent. Misschien ben je een tekstschrijver die vooral schrijft in haar eigen werkkamer of ben je een coach die al wandelend in de natuur haar klanten helpt. Ook hierbij moet je rekening houden met de structuur en looks van je website.
Breng jezelf, je bedrijf en je collega’s in beeld en vertel je verhaal. We maken verschillende foto’s voor op je website en social media. Het is eigenlijk een mini beeldbank. Deze is dan vooral gericht op uitstraling en persoonlijkheid. Dus “de mens achter het werkproces.”

Wanneer je interesse hebt in een zakelijke fotoshoot in de studio vul dan het contactformulier van Frisse Blick in: