Toepassing van Zakelijke Fotografie
Er zijn verschillende manieren om je beelden te gebruiken. Een profielfoto gebruik je voor LinkedIn en voor je website of Social Media. Een zakelijk portret of beeldbank is mooi voor je website maar deze zou je ook prima in een Instagram feed kunnen gebruiken. We dienen dan dus rekening te houden met afmetingen en positie van het onderwerp.
Bekijk waar de foto’s op de website gaan komen
De plek op je website waar de foto’s gaan komen is erg belangrijk. Op heel veel websites opent een website (home page) gelijk met een soort banner foto. Dit moet dus een foto zijn die meteen laat zien wat je doet of wie je bent.

Ook heb je op de website een pagina genaamd contact pagina of wie ben ik? Dat is een plek om een goede krachtige profielfoto van jezelf en van je personeel te plaatsen. In de tekst kan je je passie voor je vak naar voren laten komen. Wat ook belangrijk is om te laten zien welke dingen je leuk vindt om in je vrije tijd te doen. Dit geeft klanten een leuk inkijkje in wie je bent. Zorg wel dat je dit doet op een manier die bij jezelf past.
Laat de werkwijze van je bedrijf zien
Wanneer je als bedrijf een bepaalde werkwijze hanteert kan je dit onder de knop werkwijze laten zien. Wanneer je bijvoorbeeld een zilversmid bent en je echt nog op een handmatige ambachtelijke manier je sieraden maakt. Dan is dit super om te laten zien op je website. Doordat je dit op deze manier doet krijgen klanten toch het gevoel dat ze iets heel speciaals kunnen dragen. En geen sieraad van Siebel, Zinzi of My Jewellery. Laat een fotograaf mooie detailfoto’s van je werkproces en je produkten maken. Dit heeft echt een weerwaarde!
Zorg voor sfeer en detailfoto’s op je website
Om wat variatie in de soorten foto’s op je website te brengen kan je er ook voor kiezen om een aantal detailfoto’s te gebruiken. Deze worden vaak gebruikt ter ondersteuning van een blog. Wanneer je hiervoor unieke beelden wilt gebruiken laat dan detailfoto’s door een fotograaf maken. Als je van tevoren voor jezelf een planning maakt met wat voor soort blogs je wilt gaan schrijven dan kan de fotograaf hier passende beelden voor maken. Zorg dat de foto’s de inhoud van de blog goed weergeven. Samenhang is hierin erg belangrijk.
Noteer de verhoudingen staand / liggend / vierkant
Belangrijk is dat je de foto’s wel in verhouding laat en ze niet onnodig gaat bijsnijden. Dan kan het gebeuren dat je foto’s uit verhouding zijn en opgerekt worden. Buiten dat het er vreemd uitziet is het echt niet fraai.
1:1 vierkant formaat (instagram feed)

2:3 liggend

4:5 portret

16:9 banner

Noteer voor banner foto’s waar straks tekst gaat komen
Belangrijk bij banner foto’s is de plek waar de tekst straks gaat komen. Wil je er graag tekst in plaatsen dan zijn er een paar dingen van belang. Is de foto wel liggend gemaakt? Wordt er bij plaatsing van de foto op de website niet teveel afgesneden en ben je daardoor nog wel duidelijk te zien. Wanneer je een portret gebruikt voor een bannerfoto dan kan je hem links of rechts plaatsen. Kijk dan welke kant het sterkst overkomt. Je kan ook nog kijken naar verschillende schermgroottes, hoe komt mijn bannerfoto over op mijn laptop, smartphone of Ipad.

Foto’s specifiek voor bepaalde social media
Tegenwoordig wordt er ook veel zakelijke fotografie gebruikt voor social media hierbij kan je denken aan Instagram, Facebook of LinkedIn. Om het beste uit je foto te halen moet je met een aantal dingen rekening houden. Zoals formaat gebruik op de verschillende social media kanalen. Dit heeft ook te maken met de plaats waar de foto moet komen. Is het een foto voor een post in je verhaal of een banner foto. Wanneer je geen rekening houdt met de aangegeven formaten dan gaat Instagram of Facebook automatisch bijsnijden en dat wil je vaak niet.
Instagram Feed – Frisse Blick

Formaten lijstje Social Media
Facebook :
Profielfoto 180 x 180 | Coverfoto 820 x 312 | Event cover 1920 x 1080 | Image post 1200 x 630
Instagram :
Profielfoto 110 x 110 | Coverfoto n/a | Image post portrait 320 x 1080 | Image post landscape 1080 x 1080
LinkedIn :
Profielfoto 165 x 165 | Coverfoto 600 x 900 | Image post 600 x 900
Ook op social media is het belangrijk dat de foto’s er friss en krachtig uitzien. Wanneer je een bedrijf hebt dat niet alleen maar diensten levert maar ook producten maakt is het ook belangrijk die te laten zien. Op Instagram is het ook aan te raden om zakelijke foto’s te combineren met persoonlijke foto’s. Dit geeft een inkijkje met wie een bedrijf te maken krijgt wanneer ze een dienst of product van je afnemen.
Check het formaat van print en drukwerk
Wil je graag foto’s die gemaakt zijn gebruiken voor een visitekaartje of flyer dan heb je rekening te houden met bepaalde formaten. Wil je op een flyer een kleine foto plaatsen of is de foto op de flyer helemaal aflopend. Bespreek dit van te voren met de fotograaf die de foto’s hiervoor gaat maken. De meeste fotografen maken gebruik van een voorgesprek en dit is een goed moment om dit soort wensen te bespreken.
Vraag de fotograaf om licentie- en gebruik van de foto’s
Wanneer een fotograaf de klant toestemming geeft zijn foto onder bepaalde voorwaarden te gebruiken en publiceren, verleent hij of zij de klant een gebruiksrecht oftewel een licentie. Maar overleg dit altijd vooraf bij de fotograaf. Wanneer je de foto voor een advertentie of reclame wilt gaan gebruiken en de foto commercieel wilt gaan inzetten moet je de fotograaf vragen naar het licentiegebruik voor die foto en betaal je hier extra voor. Daardoor voorkom je dat je achteraf een boete krijgt van de fotograaf.

Hebben deze tips iets opgehelderd?
Misschien zijn dit punten waar je gewoon niet eerder aan hebt gedacht. Dat zou natuurlijk kunnen. Deze tips zijn een goede voorbereiding om voor jezelf en je bedrijf te bepalen wat je nog nodig hebt.
Mocht het zijn dat je er niet uitkomt kan je nog de www.frisseblick.nl/goed-voorbereid-naar-een-zakelijke-fotoshoot-infographic-gratis-checklist bekijken of als je gewoon wilt brainstormen kan je altijd een berichtje sturen of het contact-formulier invullen.